dimecres, 23 de febrer del 2011

Informe sobre els hàbits dels infants i joves com a usuaris de xarxes socials a Espanya

 
Al gener d’aquest any 2011 es va presentar a Madrid, dins del marc de treball del Foro Generaciones Interactivas, l’informe “Menores y Redes Sociales”, elaborat per dos professors de la Universitat de Navarra, Xavier Bringué i Charo Sádaba.

Aquest informe és una iniciativa més que actualitza contribucions anteriors portades a terme per altres institucions i universitats d’àmbit nacional, i que pretén donar més elements de reflexió sobre l’entorn i els hàbits dels infants i joves com a usuaris de les xarxes socials a Espanya, en concret, relacionant el seu perfil d’ús (tipus d’usuari, si és o no usuari o usuari avançat) de les xarxes socials amb les seves possibilitats d’accés a la tecnologia, el  coneixement adquirit i les relacions familiars; per altra banda convida a interpretar les oportunitats i els riscos que per als nostres infants i joves pot plantejar aquesta nova era digital.

Fent una breu síntesi del contingut de l’estudi, ens diu, que més d’una tercera part dels infants i joves internautes espanyols, amb edats compreses entre 10 i 18 anys, administra un perfil a una xarxa social, i un 35% té més d’un perfil configurat. Finalment, l’informe afirma que més d’un 70% són usuaris habituals de xarxes socials.

Amb aquestes dades percentuals sembla evident que per als nostres infants i joves l’ús de les xarxes socials suposen un mecanisme de comunicació molt important i utilitzat, i no hi ha cap indicador que ens faci sospitar que canviarà aquesta tendència d’ús, per altra banda, i amb aquesta línia, el que sí que preocupa és que l’ús que s’està fent incideix distintivament amb l’activitat lectora com a una manera de passar el temps i no amb la pretensió educativa que s’esperava,  alhora provocant una menor afició a l’oci tradicional com podria ser la lectura individual d’un llibre. 
 

1 comentari:

  1. Com molt bé dius per a molts dels infants i joves la lectura individual d’un llibre forma part de l’oci tradicional. És cert també que molts d’aquests joves amb l’ús de les xarxes socials dediquen el seu temps d’oci a la lectura, a un altre tipus de lectura, i a més implica l’escriptura. S’han de comunicar, han d’expressar pensaments, han d’utilitzar un vocabulari(no sempre l’adequat), han d’interpretar ràpidament per tornar a reiniciar el procés...Potser tampoc és tan dolenta la xarxa si ens centrem en la lectura.
    L’ús de la xarxa implica altres connotacions que si cal tenir-les molt presents i sobre tot en aquells més joves.

    ResponElimina