dimecres, 23 de febrer de 2011

El negoci de la lectura



“El negoci editorial no ha estat mai un gran negoci”, escriu l’articulista Ricard Mas en
el suplement dominical Timeout, del diari ARA.
Un 5% no és un marge de benefici massa interessant comparat amb els marges que en altres sectors poden ser d’ un 15 o 20%, dit això no és d’estranyar que editors i autors busquin noves alternatives de mercat.
La lectura electrònica pot ser una bona alternativa.
Els autors tenen la opció de ser publicats en altres formats o autoeditar-se i oferir el seu producte a portals com Amazon (35%) o Apple (70%)?.
Però, segurament els més interessats en promocionar la lectura electrònica són les grans distribuïdores digitals. Els llibres digitals no s’esgoten mai, no cal re-editar o vendre els llibres sense èxit a preu de pes de paper. Amb aquest nou canal de comercialització, els seus marges de benefici són un altre tema, ja que eliminen molts costos del procés de venda, com la impressió, el magatzematge, la distribució, i els percentatges dels llibreters. Poc risc i més opcions de vendes, el mercat d’Internet és infinit.
Si el mercat editorial està evolucionant cap a la creació de grans grups empresarials, en la xarxa també és perillosa la concentració de poder.
Amazon és líder en descarregues ja que la seva llibreria conté 560.000 llibres, amb un preu mitjà de entre 12 i 14 dòlars.
Libranda, és una plataforma digital constituïda per set grups editorials:Planeta, Random House, Mondadori, Santillana, Roca, Edicions62, SM i Wolters Kluwer.

2 comentaris:

  1. Amb referència a l’editorial Santillana i amb motiu de la arribada de l’educació digital a les aules en el marc del Projecte eduCAT1x1, és interessant donar una ullada al producte que han ideat anomenat "Llibreweb" per als instituts d’educació secundària. Aquest recurs educatiu digital s’adapta a les possibilitats tècniques de cada centre, ja que l’únic requisit per al seu funcionament és tenir connexió a Internet. Aparentment fomenta la dinamització de la classe i el treball en equip. El cas és que m’ha sobtat que promocionin aquest producte educatiu amb tres modalitats (bàsic, avançat i prèmium) d’acord amb les possibilitats econòmiques de cada centre, tot i que no ho esmenten directament. Està clar, que amb l’aprenentatge digital el negoci està assegurat i malauradament condicionat econòmicament. Podeu consultar el "Llibreweb" al web: http://www.llibrewebsantillana.cat/

    ResponElimina
  2. Se m'acut que, malgrat aquesta concentració de poder, l'edició digital, gràcies al seu cost més baix, pot ser una oportunitat per a les editorials petites i per a escriptors poc comercials que d'altra manera no podrien publicar. Amb les mil possibilitats que s'obren amb l'univers digital, sembla que editorials i lectors haurien de guanyar llibertat.

    ResponElimina