"Aquelles escoles que es quedin amb l´ús de llibres de text digitals no avançaran. En canvi, aquells professionals que sàpiguen donar-li la volta i utilitzar altre tipus de contingut, generat o compartit, innovaran i seguiran endavant".
Aquestes paraules són de Ramon Barlam, impulsor de l'ús de les noves tecnologies a l'escola, consultor de practicum de psicopedagogia de la UOC i codirector del projecte Espurna (proposta per compartir coneixements entre totes les escoles i instituts de Catalunya).
Ramon Barlam creu que es vincula l´ús dels ordinadors només amb la utilització del llibre digital, i que els llibres de text, siguin en paper o digitlas, són incompatibles amb la societat del coneixement, ja que aquest s'ha de compartir, s'ha de generar i sobretot ha de ser obert i lliure.
La realitat és que si amb la pissarra digital es fa el mateix ús que amb la pissarra versa, no s'innova.
I el que tampoc ha de ser és que s'interpreti l'ordinador a les aules com una innovació, perquè això, d'innovador, no té absolutament res.
Possiblement l'errada estigui en comparar l'educació que hem rebuts els adults amb l'escola d'ara ja que el context informatiu és totalment diferent.
El futur dins de l'educació és revisar i planificar novament l'educació, on cada vegada més els mestres estan més preparats però no hi troben les condicions adients per tal que es produeixin més processos d'innovació.
Una nova paraula que neix de totes aquestes inquietuts: edupunks i la utilitzaríem per referir-nos a aquelles mestres que intenten experimentar amb noves metodologies i eines.
Haurem d'esperar un cert temps per veure els resultats de tot plegat: nivell de comprensió lectora entre els alumnes, llibres digitals, educació, societat del coneixement, noves metodologies i eines i edupunks!
Podeu consultar l'article publicat el 13 d'octubre de 2009 a:
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaPenso que es posa molt d'ènfasi en la tecnologia, en els aparells, com si fos el més important. Però si a les escoles no es comença per fer una bona alfabetització digital, si no es domina no només la tecnologia, sinó que s'assoleixen uns bons nivells de comprensió lectora i es fomenten les habilitats crítiques, l'ús de llibres de text digital no comportarà cap innovació.
ResponEliminaMontse Bartolomé
Estic totalment d'acord en que cal preocupar-nos per l'alfabetització digital, ja que tenim al nostre abast gran fonts d'informació que cal saber gestionar bé tot sabent buscar, contrastar, criticar i seleccionar la informació, per tal d'assegurar l'èxit de l'educació.
ResponEliminaEl passat diumnege 10 de gener del 2010 el Magazine de La Vanguardia va publicar un article "Mochillas sin libros" on reflexiona sobre les noves tecnologies a l'escola.