D’un temps cap aquí es parla de l’anomenada “Generació Google”, d’infants i joves nascuts després del 1993 en un món dominat per Internet. Els d’aquesta generació serien els més capacitats de la web, els més capacitats en l’ús de les TIC. No obstant això, un estudi publicat el 2008 i elaborat per la British Library i la JISC (Joint Information Systems Commitee), sota el títol Information behaviour of the researcher of the future, qüestiona aquesta imatge preconcebuda.
Molts del que treballem en biblioteques ens adonem que el primer i únic contacte amb el coneixement que tenen la gran majoria d’aquests infants i joves és Internet i els seus motors de cerca. Per molts d’ells, buscar informació es redueix a fer una cerca a Google. En pocs casos aquesta informació es busca a un llibre o a la Web de la biblioteca. I encara més: els resultats obtinguts a Google són assumits com la veritat absoluta, com la resposta única a la seva consulta. No s’avalua la informació provinent de les webs consultades, es mira més que es llegeix, es fa una lectura superficial del text, es practica una mena de “zaping” compulsiu de pàgina a pàgina, hi ha una gran impaciència en la recerca i la navegació i tolerància zero per a qualsevol retard en la satisfacció de les seves necessitats.... No és estrany que hi hagi qui parli també de la generació “Copiar i enganxar”.
Molts d’aquests aspectes que veiem a les escoles i a les biblioteques es recullen en aquest estudi. Amb això s’evidencia que Internet és una gran eina, però que cal aprendre a utilitzar-la amb criteri. Des de l’escola i també des de les biblioteques caldria potenciar l’adquisició de competències bàsiques en la cerca i l’avaluació crítica de la informació del Web per passar de ser simples lectors navegadors a lectors digitals crítics, segons la definició de Burbules i Callister (Vegeu Educación: Riesgos y promesas de las nuevas tecnologias. Barcelona, Granica, 2001).
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Estic totalment d'acord amb el què s'exposa. Des de les biblioteques observem com les seccions de referència rarament s'utilitzen. Aquest fet em porta moltes vegades a demanar-me si val la pena ensenyar a la "generació google" el funcionament d'aquestes fonts (enciclopèdies, diccionaris...)quan rarament les usaran i esmerçar el temps en ensenyar-los el funcionament d'internet i els seus motors de cerca, que és el que realment utilitzen.
ResponElimina